top of page

PÒSTERS CNEA 2024

Al Congrés 2024 es van dedicar dos blocs del 26 de gener per a que administracions, empreses, entitats, centres educatius, universitats i centres de recerca poguessin presentar experiències, projectes o estudis relacionats amb l'educació ambiental i el lema del congrés "Construint comunitats cap a la justícia ecosocial".

Es va rebre 84 propostes, 62 de les quals es van exposar al Congrés en 8 aules paral·leles de diferents temàtiques. Cada comunicació va durar 5 minuts i en acabat, es va obrir un espai de preguntes i debat.

 

A continuació es recullen tots els pòsters rebuts:  

PDF El Mapa Barcelona + Sostenible. Ajuntament de Barcelona

PDF Coneguem el Delta. Ajuntament del Prat de Llobregat

PDF Collserola, de realitat compartida a oportunitat de transformació? Consorci del Parc Natural de la Serra de Collserola

PDF H2O Connecta. Traçant ponts entre rius i societat. Sònia Sànchez-Mateo. Fundació RIVUS i Consorci Besòs Tordera

PDF Jornada de ciència climàtica al carrer. Alba Castelltort Valls i Esther González de Vicente - Institut ca n'Oriac

PDF Oasi Climàtic: com detectar nous refugis climàtics? Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal)

PDF Educació ambiental en una travessa per muntanya. Marina Garcia Larrey i Joana Sans Osanz - ISMAB
 
PDF Dilemma R. Diana Reinoso - Science for Change
 
PDF HOOP Trainers: gamificació per una ciutat més circular. Miguel Hernández i Mar Escarrabill - Science for Change
 
PDF Els futurs agents educatius. Mireia Esparza - Universitat de Barcelona
 
PDF COOLSCHOOLS: Acció climàtica des de les escoles. Isabel Ruiz Mallén - Universitat Oberta de Catalunya

PDF
Itinerari ODS: creant hàbits per a un món millor. Fundació Educativa Vedruna Catalunya

1. Implicació de la comunitat local
Aliances i projectes compartits a l’escala local

El punt 3 del Decàleg del II CNEA “actuar al món local”, diu que aquest és l’àmbit més proper, vivencial i on aconseguir un impacte més perceptible.

2. Salut i benestar
Connexió amb la natura, les emocions i les cures

El punt 7 del Decàleg del II CNEA diu “tocar la fibra, evitar l’ansietat”, i aborda la importància de les emocions en l’EA i de cuidar la salut mental. Ara també es parla molt de la “prescripció de natura”, i de salut global, i sabem que la salut i la sostenibilitat també són dos temes molt potents quan s’uneixen.

PDF El Bosc i l'Hort de les Escoles. Xavier Xortó - Federació d'Agrupacions de Defensa Forestal

PDF Famílies actives: salut i natura. Grup promotor de pediatria ambiental de L'Hospitalet

PDF Lavabos coeducatius. La Politja

PDF Vitamina N. Dosis per connectar amb la natura. Fundació Emys

PDF Com viure l'Esperança Activa?. Beatriz Salgado
 
PDF Escoles de ciutat que surten a la natura. Escola Tarlatana i Alba Sanuy Puche - Implícita
 
PDF El posicionament del futurs mestres sobre la pèrdua de biodiversitat. Chadia Rammou - Universitat de Vic - UCC
 
PDF Cuidem-nos! Una proposta didàctica. Xarxa d'Educadores i Educadors per a una Ciutadania Global

3. Justícia ecosocial
EA davant de problemàtiques i desigualtats ambientals i socials

El punt 1 del Decàleg del II CNEA diu “ara més que mai, cal una transformació col·lectiva”. Al III CNEA ja s'ha apuntat cap a un horitzó, la “justícia ecosocial”, i és que l’educació ambiental també té una llarga trajectòria treballant amb problemàtiques i desigualtats.

PDF Generació Reset. Reutilitza el mòbil per reiniciar el sistema. Laura Llobet i Reixach i Núria Sau i San Lluis - EduXarxa

PDF Dones en Rodes. Escola de Vida Les Planes - La Florida

PDF Projecte AULACRAM. Construïm un mar més sostenible: Oriol Estévez i Irene Antúnez - Fundació CRAM

PDF El riu no riu. Rafel Juanola - Institut Josep Brugulat

PDF Cuques, on sou? MEL Educació Ambiental 
 
PDF Mentoria agroecològica. Mariona Espinet et al. - Universitat Autònoma de Barcelona, CREAF i FAS
 
PDF Educació per al Canvi Climàtic. Genina Calafell - Universitat de Barcelona

4. Nous llenguatges per a l’Educació Ambiental
Art i cultura

El punt 8 del Decàleg del II CNEA ja abordava que calen i estan aflorant nous llenguatges per a l’EA. L’art i la cultura destaquen per la seva facilitat per connectar amb les emocions.

PDF Naturalment. Núria Valls - Associació de Defensa i Estudi de la Fauna i Flora Autòctona

PDF Desperta, art i natura. Associació Animal Latitude

PDF CLIMATUBERS – El vídeo participatiu per a l’acció climàtica. Clara Ferrer i Anna Sanmartí - Ecoserveis i Ajuntament de Granollers

PDF Parcs i biblioteques…, naturalment! Sílvia Rabat - Diputació de Barcelona

PDF Projecte Blau, construïnt pau des de l'ombra. Escoles FEP

PDF L’educació ambiental, com la PLUJA FINA? Fundació VINCLES, participació, educació i sostenibilitat
 
PDF Què fan alumnes d'educació ambiental a una biblioteca? Marina Garcia i Toni Navarrete - ISMAB
 
PDF Mil anys de cels. Plataforma Vértices
 
PDF Tráns-ito. Xarxa d'Educadores i Educadors Plataforma Vértices

PDF L’Art com a eina per pensar els ODS.
Isidora Sáez-Rosenkranz - Universitat de Barcelona

PDF UrbamarBio: ciència ciutadana pel canvi de mentalitat social. Andrea Comaposada - Anel·lides, Barceloneta Proa a la Mar i Institut de Ciències del Mar (ICM-CSIC)

PDF Llegim el riu. Jose Luis Herrera i Montse Álvarez - Diputació de Barcelona

PDF EDUFIRE TOOLKIT - Els incendis forestals i el canvi climàtic. Fundació Pau Costa, Universitat Oberta de Catalunya, Leitrim County Council i Universitat de Lisboa Institut Superior d’Agronomia

PDF L’observatori de ciència ciutadana MINKA. Elisabet Bonfill - Institut de Ciències del Mar

PDF Ciència Ciutadana en Acció: el paisatge olfactori amb OdourCollect. Johana Burbano i Gemma Rodríguez - Science for Change
 
PDF ATMOOS. Mobilitat i contaminació atmosfèrica a les aules. Thigis Serveis Ambientals

PDF Teixint comunitat al voltant dels incendis forestals en el context de l’emergència climàtica. Míriam Arenas, Clàudia Torrens i Maria Cifre (CareNet - UOC)

5. Aprenentatge mutu
EA i ciència ciutadana

El Decàleg del II CNEA deia al punt 6 “ciència i educació, una simbiosi fèrtil”. Es destaca el paper de la ciència ciutadana i la oportunitat d'aprendre d'altres col·lectius que participen en un mateix projecte.

6. Governança i corresponsabilitat

Transformar des de la participació

El punt 9 del Decàleg del II CNEA “l’educació ambiental, una aposta necessària” fa èmfasi en la corresponsabilització de les organitzacions públiques i privades per enfortir l’educació ambiental, així com en l’empoderament dels individus i les comunitats a través de l’educació ambiental.

PDF Accions col·laboratives de neteges i recuperació de l’espai públic. Ajuntament de Barcelona

PDF Pla Clima Escolar. Ajuntament de Sant Joan Despí

PDF Patis pel Clima en Acció. El globus vermell i Lemur

PDF Sociocràcia a l’Institut ca n’Oriac. Alba Castelltort Valls - Institut ca n'Oriac

PDF Com apadrinem l'alzinar? Institut Joan Solà

PDF Horts Eco-Didàctics Universitaris per una transformació ecosocial. Mariona Espinet - Universitat Autònoma de Barcelona, Universitat del País Vasc i Universitat de Sevilla

PDF EMPREMTA CO4: Un projecte orientat als reptes de futur. Mariona Graell - Universitat Internacional de Catalunya
 
PDF EDUCLIMAD. Les assemblees escolars pel clima. Núria Monterde - Universitat Rovira i Virgili

PDF Els problemes socials rellevants dels estudiants de magisteri. Joan Callarisa - Universitat de Vic - UCC 

PDF Conferència de joves "Tinguem cura del planeta". Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC)

7. Consum responsable
Cultura de la sostenibilitat i circularitat

El punt 2 del Decàleg del II CNEA “L’educació ambiental és la resposta”, diu que l’EA és imprescindible per implicar la ciutadania en construir una nova cultura de la sostenibilitat i generar una transformació social col·lectiva. En una cultura dominant de consumisme, cal explorar iniciatives que aposten per l’economia circular.

PDF Tancant el Cercle. Núria Valls - Associació de Defensa i Estudi de la Fauna i Flora Autòctona

PDF Preciós Plàstic Eix Besòs. Maribel Jiménez - Associació Social Andròmines

PDF La Botiga: la garantia alimentària en el marc de les respostes ecosocials. Mònica Plana Izquierdo - Associació Benestar i Desenvolupament

PDF Cooltorise - Empoderament ciutadà per la pobresa energètica d'estiu. Clara Ferrer - Ecoserveis

PDF Com ens movem cap al residu zero? Go Zero Waste
 
PDF Retorn als orígens. Elena Andrés - Institut Provençana

PDF 30 escoles amb Projecte Slow Food Educa. Anna Raventós - Slow Food Educa Catalunya 

PDF Km0 i transport d’aliments: maleta didàctica per a primària. Júlia Palau i Ferran Serra - Universitat de Vic - UCC

8. Disseny i gestió de l’Educació AmbientalReptes pedagògics i processos d'aprenentatge

El punt 4 del Decàleg del II CNEA “generar experiències transformadores” aborda un dels principals reptes pedagògics de l’EA: que les persones i les comunitats passin a l’acció. Al III CNEA es va proposar anar més enllà: necessitem accions col·lectives, que facin comunitat i aspirin a la justícia ecosocial.

PDF Descobreix el riu, un programa d'EA en constant evolució. Israel Molinero – Aprèn Serveis Ambientals

PDF Explorem la riera. Jesús Ortiz - Associació CEN

PDF Capses d'aprenentatge dels ODS. GamLab SCCL

PDF Com implicar a la comunitat educativa en la sostenibilitat? Mertxe Pamplona - Institut Manolo Hugué

PDF FORA DE CLASSE i els seus criteris de qualitat a les activitats d’EA. Jesús Canelo - Societat Catalana d'Educació Ambiental (SCEA)

PDF Cooperatives per aprendre educació i comunicació ambiental. Germán Llerena i Mariona Espinet - Universitat Autònoma de Barcelona

PDF Pedagogies transformadores i educació per a la sostenibilitat. Genina Calafell - Universitat de Barcelona
 
PDF LearnOUT- Evaluation: Avaluació en xarxa de les sortides escolars. Olaya Álvarez - Universitat de Girona

PDF Integració curricular dels ODS i la sostenibilitat a la universitat. Sílvia Albareda - Universitat Internacional de Catalunya 

PDF Les capses d’aprenentatge des d’una perspectiva ecosocial. Elena Boadas Mir i Marc Casanova Roca - Universitat Ramon Llull

PDF Diana d'avaluació per a les xarxes de la XESC. Arnau Amat - Universitat de Vic - UCC

bottom of page